2010/07/07

بكاء جاف



اصعب شعور هو الشعور الى انا حاسه دلوقتى حاسس انى متكتف ومش عارف وصوابعى ع الكيبورد مش مطواعنى مش عارف اكتب ايه ولا بمناسبه ايه هل بمناسبه عيد ميلادى ام بمناسبه ما حدث بعد تدوينه اجنده حمره

سابدا باكثرهم سوءا على نفسى وهو رد الفعل بعد تدوينه اجنده حمره والى كنت بتتناول سيرتى الذاتيه وكنت كاتبها ظنا منى ان المجتمع بتاعنا الى بينادى بالحريه وبحقه فى الحياه وتقبل الاخر هيتقبل اخطائى او ع الاقل لن يرجمنى طالما امارس حريتى الشخصيه ولكن للاسف انهالت اللعنات على وكان الناس كنت تظننى ملاك ولو اقتصر الامر على ذلك ما تاثرت ولكن النفوس المريضه تحركت واتصلت وبلغت اى شخص انا ذكرت اسمه فى التدوينه لتبلغه عما كتبته وانى اعتبر شبهه وكلام صعب اوى وفجاه الى كتبته عن نفسى فقط الناس تناقلته وكان جميع من ذكرتهم فى التدوينه فعلوه لاجد التلفونات تنهال عليا ما بين عاتب ولائم وشعرت ان اعز اصدقائى سأخسره فلم يكن من المقبول ان اضع تدوينه ليا والتى اعتبرها بنت عزيزه لقلبى فى كفه وصديق لى او اصدقاء فى كفه وارجح كفه التدوينه فاضطريت ان امسح كل اثر لها وانغلق على نفسى على الفيس عقابا لنفسى على ما فعلته وما سببته من مشاكل
لم اكن اعرف ان مجتمعنا الذى يدعو الى الحريه وتقبل الاخر سيكون هذا تفكيره فللاسف نحن لا نختلف عن المجتمع الاكبر المحيط بنا تفكيرنا متخلف جدا ما ان وجدنا فرصه لرجم شخص ما الا وشمرنا سواعدنا وبدانا الرجم فى قوه دون مراعاه لاى مشاعر او حريه 
قررت مش هكتب اى سيره ذاتيه ليا مع ان ده حقى اكتب براحتى عن نفسى طالما مذكرتش خصوصيات حد ولكن للاسف الى وصل للناس انى جبت سيرتهم كلهم بالشر وكل واحد عمل شيخ ومصلح اجتماعى وتحولت انا الى ابن الاباليس

ثانى حاجه هو ان عيد ميلادى اليوم
زى كل سنه والله بيكون يوم وحش وفيه مشاكل وقرف وده الى حصل وسبحان الله كان عكس المتوقع خالص وخصوصا للسنه دى فانا كنت منتظره عيد ميلادى ده بالذات بفارغ الصبر لان بحلوله تكون صحتى اتحسنت شويه وبدات اتعافى من الحادثه الى حصلتلى وانى اكون اتثبتت فى شغلى وانى اكون اترقيت فى شغلى وانى اكون مع حبيبى الى استنيته فتره طويله يجى واكون مع شلتى الجديده الى بحبها جدا اكتر من اى حاجه
وسبحان الله تخيب كل الامور
لم تتحسن صحتى كثيرا بل حدث ثبوت على درجه بسيطه فيدى لا تتحرك جيدا فى كل الاوضاع فقط تقبض جيدا
ولم ياتى التثبيت فى ميعاده ولم اعرف اى جديد عنه ويبدو انه سيتاخر ام لن ياتى الله اعلم
الترقيه بعد ان بلغونى بها لم تاتى وعندما سالت عليها عرفت ان الروتين هو السبب والمفاجاه انى لو اترقيت هتمرمط بجد فى الشغل لانى هشيل شغل كتير جدا جدا يعنى الى كنت فرحان بيها اتغميت انها جاءت
اما حبيبى فلم اعد اعده حبيبى لا اعرف لماذا رغم انه جيد معى ولكنى اشعر بالشخص الذى امامى ووهبنى الله عقل لم يفلح فى شيئ قدر فهمه لمشاعر الاخرين ومعرفه حقيقه مشاعرهم لى
لم اعد اشعر بحبه ولا اهتمامه ولعلى لا اعطيه الفرصه لا اعرف ولكن استشعر بشعور شعرته مسبقا بانى غير مهم فى حياته وذلك ما يضايقنى اكثر ولا اشعر باى نوع من انواع المسئوليه ولهذا فقدت رغبتى فى التواجد معه وعندما علم بما حدث لى وان عيد ميلادى قد الغى بسبب ما حدث بسبب تدوينه اجنده حمره لم يعرض حتى ان يعوضنى اكتفى بكلمات الاسف وانا لن اطلب منه شيئ
اما شلتى الجديده فلقد الغوا الاحتفال لوجود مشاكل لصديقنا تمنعه من التحضير للعيد ميلاد وصديقى الى كان عيد ميلاده معايا حصل مشاكل بسبب تدوينه اجنده حمره فلم يتبقى غير صديقى الثالث ولا اظن الاحتفال سيكون مريح ونحن اثنان فقط
لا اعرف منذ دقائق قالى لى احدهم اين اصدقائك وحبيبك واهلك
لم استطع الرد اين ذهبوا الناس الذين كانو يملئون حياتى واستشعر وجودهم فى كل لحظه وكنت اطنهم لن يبتعدوا فجاه ينسحب الجميع فجاه لاقضى عيد ميلادى وحيدا ككل عام
كل سنه وانا طيب

هناك تعليقان (2):

ZIZOU يقول...

اول شيء كل سنة وانت طيب يا اياد انشاء الله عقبال مية سنة لو كنت بمصر لحضرت حفلتك والله انت بس ما تزعل حالك حبيبي ..............................
شو هموجة اللوم والعتاب الي انت عم تسبح فيها خلص حبيبي القضية مو مستاهله وبعدين في ايه ما كلنا نغلط ونسوي شغلات مجنونة وبعدين نفوق خلاص ...........
حبيبي انا حاسس بالذنب بتعليقي على اجندة حمرا لاني صراحة ما لمتك قتلك شيء واحد حول تمسك نفسك بس هذا ما يزعل ..........................
الله انعم علينا بنعمت النسيان يا ما غلطت في حياتي وتسبب في مشاكل لغيري بس الحمد الله ابتعدت واتصلح كل شيء ونسيت الموضوع كله حاول حبيبي تبتعد فترة عن اصحابك بعدين ترجع ...........................

صعب مثل هذا اليوم ما تلقى شخص هذا قدرنا في الحياة انا ولا مرة فرحت بعيد ميلادي لا يهمك كله بيعدي ولو على الحفل اعمله بعدين مش ضروري بهذا اليوم

.............
اول مرة اسمع عن سالفة الحادث انشاء الله معافى حبيبي

يا الله هذه بوسة حق عيد ميلاد العمر كله يا جميل انت

DoD Aly يقول...

وانت طيب يا زيزيو
بجد زياراتك المتكرره لمدونتى تسعد\نى
بخصوص لومك فكان كنصيحه رطبه فى نهار حار تتمناها ولا تحزن منها
ده الى حصل انا نسيت وحليت المشكله بس مافى حفله عيد ميلاد
واصحابى ع الفيس كلهم هنونى وحاسس ان الناس حولى
مافى مشكله ناس اتصلت وهنت والحمد لله
انا سعيد
يكفينى تهنئتك