2009/11/29

ديو....أياد وأنغام


اجتذبنى شريط انغام الجديد جدا
ورايت فيه
تجربه غنائيه فريده
تحاول فيه انغام
ان تجمع جميع حالات الحب
وقد نجحت
وها انا احكى قصه حب من اغانيها
تبدا من  اللقاء
الى الحب
الى قمته
منتهيه بالخيانه
والفراق
ومشاعر بعد الفراق
مع القصه





ودائما ما تجد بدايتها
تعود للطرف العذب الوفى
الذى يحادث نفسه ويقترب من حبه فى هدوء
عله يدركه ويشعر به


فى وحده بتحبك  اوى من كام سنه
ادام عينيك
وانته بتسال هى فين
فى وحده بتحبك
وليه منتش هنا
ولو اسالك
عنها تقولى
هيا مين؟
ياريت تحس
ان الى بيحبك
انا
يالى  انت مش دريان بيا
شوف انته ترضى بايه ليا
لو  مت فيا تعيشنى
لو سبتنى موت فيا
من عمرى جنبك اد ايه
وقت اتسرق
وبعيش على امل ان بكره
هعيشه لك
مستسلمه   ومع نفسى
بشكى على الورق
منك ساعات
وساعات كتير بشكى ليك
لو انته ايه يا حبيبى
كان قلبك نطق






حتى  تاتى الاستجابه
وتبدا المشاعر فى التبادل
ويشعر بك الطرف الأخر





شعورى وكل احساسى خدونى انا ليك
بقيت اقربلى من نفسى وبموت انا فيك
حبيبى الدنيا ضحكتلى بضى عينيك
دنا عمرى الى كان قبلك
معشتش فيه
حياتى
حبيبى وانا حنبك مبحسبهاش وعمرى
يعدى فى قربك
كانه بلاش
دنا وياك بحس حاجات محستهاش





وتبدأ الطيور فى الزقزقه
والسعاده ترفرف
وتتمنى لو تعطيه اكثر واكثر
وان تجعل كل حياتك له مقابل حبه لك





نفسى احبك حب تانى
حب فيه كل المعانى
حب يخلى غرورك يعلى
ويخليك يا حبيبى انانى
علشان يوم متفكر تبعد او تنسانى
متلاقيش الى انته لقيته  فترجع تانى
نفسى تعشق كل لحظه تعيشها جنبى
وتفتكرها زى ذكريات مستحيل تنساها بغيرها






وفجاه
تبدا بعض التغيرات تطرأ
وتظهر بعض علامات الاستفهام
ويبدا يتغيب عنك
وتفكر انك قد اساءت اليه





فى ايه يا حبيبى  مالك؟
ايه جرالك؟
ماتقولى بتبعد كده ليه؟
قلبى وعيونى
عنك سالونى
واعمل ايه؟
دنا بحبك
وجوه قلبك حبيبى ديما بعيش
ليه تخبى ماتقول ياقلبى
حبيبى لا متدرايش
حد يزعل من الى حبه
والى بيخاف عليه





ويعود مره اخرى
ولكن ليس كأول مره
تبدأ تشعر بتغيير حقيقى
هناك شيئ يخفيه
وتبدا العلاقه تتوتر
ويبدا التجاهل





مش فى بالك
يعنى حبى عمره منده عليك
مش فى بالك
يعنى زيى زى غيرى بالنسبه ليك
الا قولى
امتى قلبك ناوى يحكى على الى بيه
ايه الحكايه
سيبك من الكلام ده
الغرام باين عليك
والى خايف يوم تقوله
ياما بتقوله بعينيك
كل مره بعديهالك
وانا فاهمه وحاسه بيك
من البدايه
يا حبيبى




وتبدا تبحث وراءه
وراء الشك الذى ملك قلبك
وترى وجوه جديده تظهر
وارقام جديده ترن
وقصص مبتوره تحكى عن اناس جدد
حتى تكتشف
الخيانه
وتشعر بصدمتها
وتشعر اكثر بجرح كرامتك الى تئن فى صمت


مهزومه ضعيفه
ماليش طموح
انا عايشه بدموعى مع الجروح
غلطانه
ندمانه على حبى
مش ده الى بتقوله  عليا انا
متفوق
انا من غيرك او بيك
مش واقفه حياتى عليك
وبعيش وهعيش
وهواك كان غلطه تمنها كبير
انا جيت على نفسى كتير
وخلاص مبجيش
ضحيت علشانك اد ايه
كان وهم لوحده انا عايشه فيه
وليالى انا عشت مسلمه
بس الحقيقه ساعات بتبئه مؤلمه
وساعات بنغمض عينا ساعات
وتعدى علينا حاجات
وفى يوم بنشوف
وخلاص بعد الى انا عشته معاك
دلوقتى بئيت شيفاك
وبئيت مكشوف



وتبتعد عنه
ولا تحاول ان تراه
محاولا ان تداوى جرجك
يحاول ان يرضيك
يحاول ان يعود
تتسائل
فى كل سذاجه
لماذا ؟
فيرد قائلا







عشت سنين معاك
وقلبى مش معاك
لكنى مخلصالك
ولسانى قال بحبك
كان لازم اقولها
عشان متخدش بالك
كنت بضحكلك وانا مش حاسه بفرح
وعديت سنين وملقتش منك اى جرح
ملقتش فى الدنيا دى
قلب زى قلبك
دلوقتى من قلبى
بقولك اه بحبك
حب عدى حدود خيالك
لمت نفسى عشان فضلت احلم بغيرك
دلوقتى بقولك
مكنش ممكن اعيش مع غيرك
والى اغرب انك انته مش شايلى
كنت حاسس بيا  لكن مش قايلى
حاجات كتير مش هنسهالك


ولكن الوقت قد مضى
على ان يعترف بحبه
فقد انتهى الوقت
ولا داعى لتكرار قصه
قد حكم عليها بالنهايه
فلقد كنت معك بتعذب
وقد اضعتنى
فلا تحاول ان تعود



دلوقتى احسن
على الاقل مبقتش بحزن
انه عمره محس بيا
انا بس بندم
عشان زمان مقدرتش افهم
ان هو مكنش ليا
دخل بكل حاجه بحبها
صدقته وارتحت لهواه
كان غصب عنى
كدب عليا
ومكنتش اعرف وقتها
وخدنى احساسى لهواه
احساسى خانى
انا قلت
ده الى غرامه
هيرجع سنينى
ويخدنى معاه لدنيا تانيه معشتهاش
كان قلبى نقطه ضعفى
بس خلاص
ادينى فهمت منه
حاجات زمان مفهمتهاش






وياتى الوداع
وتنتهى القصه
ولا تنسى انغام
ان تعدك
بان الدنيا مازالت حلوه
وان هذه ليست النهايه
انها نهايه قصته فى حياتك
وليست  نهايه قصتك



لو جه فى بالنا  نحلم بجنه
قوه ايمانا هى السلام
والدين معامله
ورساله كامله
يعنى الحكايه مافيهاش كلام
غنى وحب وصلى جماعه
لقلبك ساعه
وربك ساعه
والدنيا حلوه
والله
حلوه
مش ضاحكه
علينا وخداعه
متقلش خلصت
وذنوبى كترت
متعش فكره
جاى  العذاب
 صاحب الجلاله الله تعالى
من الاستحاله ينسى تاب
ربنا مخلقناش نتألم
عادى بنغلط وبنتعلم
والدنيا حلوه
والله حلوه
اوعى تسيب نفسك وتسلم
لو حد هانا
او جرح طالنا
نفتح بيبانا
منردهاش
جايز نجاحنا
يكسر جروحنا
ونحب روحنا
منظلمهاش
نملى حياتنا حب وفرحه
ونكتر اعمالنا الصالحه
والدنيا حلوه
والله حلوه
مش ايام بتعدى ورايحه



ليست هناك تعليقات: